مراجعه کننده: می خواستم بدانم آیا تراشیدن ریش حرام است
پاسخگو : تراشیدن ریش به نظر مراجع جایز نیست و حرامه
مراجعه کننده: آخر اکثر آنها بنا به احتیاط جایز ندانسته اند
مراجعه کننده: و آقای صانعی آن را حرام نمی داند
پاسخگو : مرجع تقلید شما کیه؟
مراجعه کننده: آقای مکارم
پاسخگو : به نظر ایشون ریش پرفسوری اشکال نداره
مراجعه کننده: ببخشید آیا من می توانم ریش خود را بتراشم چون آقای مکارم حکم احتیاط داده اند.
پاسخگو : نه نمی تونید
مراجعه کننده: چرا؟ مگر نمی توانم از مرجع دیگر پیروی کنم؟
پاسخگو : در مسئله احتیاط چرا می تونید
پاسخگو : البته باید به مرجعی رجوع کنید که فتوی داده باشه که یا هم سطح ایت الله مکارم شیرازی باشه یا در رتبه بعدی ایشان
مراجعه کننده: آقای صانعی مگر فتوا نداده اند اشکال ندارد؟
پاسخگو : ببینید فتوی دو نوع است در این مسئله یا فتوی به حرمت یا فتوی به حلیت
پاسخگو : اگه تحقیق کردید به این نتیجه رسیدید که ایت الله صانعی مساوی ایت الله مکارم یا در رتبه بعدی از نظر علمی هستن می تونید به ایشون رجوع کنید
نکته پایانی : الاعلم و فالاعلم یعنی چه؟
الاعلم و فالاعلم، اصطلاح فقهی است که در بحث شرایط مرجع تقلید مطرح می شود و به معنای "داناتر و داناتر بعدی" است.
می دانیم که یکی از شرایط مرجع تقلید اعلمیت است؛ یعنی باید از سایر مجتهدین عالم تر باشد. (از چنین مجتهدی باید تقلید کرد)، حال اگر این مجتهد اعلم در مسئله ای فتوا نداشت، مقلدین او می توانند به فتوای مجتهد دیگری که در درج? علمی بعد از او قرار دارد، رجوع کنند و اگر این مجتهد هم در آن مسئله فتوا نداشت می توانند به فتوای مجتهد دیگری که در درج? علمی پایین تر از دومی است رجوع کنند و در صورت نیاز می توانند این برنامه را ادامه دهند و به مجتهد چهارم و... رجوع کنند.
این درجات علمی مجتهدین (از بالاترین درجه به درجات پایین تر) را اصطلاحاً اعلم فالاعلم می گویند.
پس اعلم، یعنی مجتهدی که در بالاترین درج? علمی قرار دارد و فالاعلم، یعنی مجتهدی که یک درجه از او پایین تر است و همینطور ... .
این جواب مختصر و مکفی است. اما در این مسئله جواب علمی و دقیق تری است که برخی از فقها به آن اشاره کرده اند. ما در این جا یک نمونه از آن را نقل می کنیم:
منظور از اعلم آن فقیهی است که به قواعد و مدارک مسئله آشناتر و به اخبار و نظائر مطلع تر و نسبت به فهم اخبار نسبت به سایر فقها بهتر باشد. سرانجام این که از جهت استنباط احکام بهترین باشد.
مرجع تشخیص اعلم، اهل خبره و استنباط در این مسئله هستند. ظاهر این سخن این است که ملاک در اعلمیت این است که در استنباط احکام بهترین باشد. منظور از بهترین بودن این است که در تشخیص وظیفه در مسائل شرعی بهترین باشد، نه در نزدیکی فتاوا به واقعیت و حقیقت؛ چراکه این را نمی شود ملاک اعلمیت دانست؛ زیرا اقربیت به واقع و حقیقت، با جانب احتیاط احراز می شود و گرفتن جانب احتیاط، در پیش عقلا نه نشان خبرویت و نه نشان علمیت است.
پس اجتهاد چیزی جز تخصص در تشخیص وظیفه در تمام مسائل نیست و اعلم کسی است که دارای این ملکه به نحو کمال و تمام باشد.
آنچه از ظاهر این کلام استفاده می شود این است که بهترین بودن در استنباط، متوقف بر این است که سه صفت در مجتهد باشد:
1. این که مجتهد نسبت به قواعد و مدارک مسئله شناختش از همه بیشتر باشد.
2. اطلاعاتش نسبت به اخبار و نظائر مسئله از همه بیشتر باشد.
3. در فهم اخبار بهترین باشد
نظر بدهید |
مراجعه کننده: سلام علیکم سوالی کوتاه داشتم
پاسخگو: سلام علیکم در خدمتم بفرمایید
مراجعه کننده: می خواستم بدونم آیت الله یوسف صانعی هنوز مرجع تقلید هستند یا نه چون شنیده بودم که خلع مرجعیت شده بود
پاسخگو:ببینید برای انتخاب مرجع تقلید سه راه وجود داره یکی اینکه خود فرد متخصص دین ومجتهد شناس باشه.
دوم اینکه دو نفرعالم و متخصص کسی را تایید کنند درصورتیکه دو نفر دیگر مخالفت نکنند
سوم عده ای از علما و اهل خبر کسی را تایید کنند.
راه اول و دوم که سخته می مونه راه سوم که جامعه مدرسین حوزه علمیه قم که مورد تایید امام و از مجتهدین هستند افرادی را تایید کردند از مراجع
عده ای از مردم از مرجعیت آقای صانعی سوال کرده بودند باتوجه به تخصصی که جامعه مدرسین دارن بعد از یه سال تحقیق علمی به این نتیجه رسیدند که صلاحیت ندارند.
این بستگی به خود فرد داره اگه واقعا برای کسی ثابت بشه با توجه به راههای بالا که ایشون مرجع اعلم یا هم ردیف مراجع فعلی است می تونه از ایشون تقیلد کند
مراجعه کننده: خیلی ممنون
پاسخگو: خواهش میکنم
نکته:مراجع مورد تائید جامعه مدرسین حوزه علمیه قم
مراجعه کننده: سلام
پاسخگو: سلام
مراجعه کننده: چگونه میتوانیم تشخیص دهیم مایعی که از بدن ما خارج می شود منی است؟
پاسخگو:برای منی سه نشانه هست . مایعی که خارج میشه از روی شهوت و همراه با ارضاء کامل باشه
با فشار و جستن بیرون می آد بدن پس از آن سست میشه باید این سه نشانه باشه
مراجعه کننده: منظور از ارضا کامل چیه؟
پاسخگو: خود فرد تشخیص می ده که شدت هیجان و لذت بر انسان غالب می شه
البته همه مراجع بغیر ازایت الله بهجت؛ ایت الله مکارم و ایت الله صافی این نظر رو دارند
طبق فتوای آیت الله بهجت وآیت الله مکارم خروج منی در مرد دارای دو نشانه است: 1. همراه با شهوت باشد. 2. با جستن بیرون آید. اگر هیچ یک از دو نشانه یا یکی از آن دو را نداشت، حکم به منی نمی شود؛ مگر اینکه از راه دیگر یقین کند که منی است.
آیت الله صافی: اگر با شهوت و جستن بیرون آید و یا با جستن بیرون آید و بدن سست شود، آن رطوبت حکم منی را دارد و اگر هیچ یک از این دو نشانه را نداشت، حکم به منی نمی شود؛ مگر آن که از راه دیگری اطمینان پیدا کند که منی است.
درمورد خانم ها هم اختلاف نظر بین مراجع هست.
امام (ره)؛ اگر فقط با شهوت باشد منی است و لازم نیست یدن سست شود.
مقام معظم رهبری ؛ در مورد زنان هم فقط در صورتى حکم منى را دارد که به اوج لذت جنسى برسند و در آن حال مایعى از آنها خارج شود، در غیر این صورت چیزى به عهده شخص نیست.
آیت الله نوری همدانی؛ اگر با شهوت باشد و بدن سست شود منی است و غسل دارد.
آیت الله مکارم؛ غالباً بعد از بیرون آمدن منی بدن سست می شود. ولی این موضوع شرایط قطعی نیست.
آیت الله بهجت: همان شرایطی که برای مرد است برای زن نیز وجود دارد.
مراجعه کننده: خیلی ممنون
پاسخگو:خواهش میکنم